FAQ'sFrequently Asked Questions

Please send further questions to office@sledgehammer.at .

We are happy to answer any questions!

We have uploaded a training video under ‘Latest Videos’ which shows you how to learn to ride one of our skibikes.

We believe that for normally-skilled people it takes about one week to become a good skibiker. If you go mountain biking in the summer you should be able to carve a blue to medium red slope right away. To cope with steeper or icy slopes, more practice is required which takes a little time!

We ship with DPD – Deutscher Paket Dienst- www.dpd.de. Delivery takes place the following working day after payment is received. In general, please allow a 3-4 working days delivery time in Europe. If you would like to have a tracking number for parcel tracking, please send us an email. If delivery takes longer, do not hesitate to contact us at office@sledgehammer.at or call +43 (0) 2252 909110 – please leave us a message, we will call back for SURE.

You can surf the internet and you will notice that our company has been existing for many years, and since then it is in the business of the production of Skibikes and now has more than thousand SATISFIED CUSTOMERS. The reason is that we work on any complaint immediately and try to achieve 100% satisfaction. If you have a problem, please give us a call and we will take care immediately.

We know that for design reasons mountain bikers would find a suspension fork far more sympathetic, but be advised that we have already tried with the result that those forks are not suitable.

Durch die spezielle Konstruktion als Schwingarm trägt die Federgabel beim Freerider hauptsächlich zur Fahrsicherheit bei Fahrten im harten Gelände und beim Springen bei. Beim Einfedern, schiebt sich der Vorderski nach vorne. Dadurch bleibt der Lenkwinkel konstant und es wird verhindert, daß der Fahrer über den Lenker „abgeht“. So ist dies unter anderem das Problem bei Fahrrad Federgabel, vor allem wenn diese viel Federweg hat. Dadurch verkürzt sich die Distanz Lenker/ Vorderski unter Umständen so drastisch, daß der Lenkwinkel negativ wird und ein schwerer Sturz mit Landung am Kopf unvermeidlich wird. Bedenkt, daß beim Fahrrad noch zumindest ein halbes Vorderrad bis zum Bodenkontaktpunkt da ist. Diese “Höhe” würde beim Skibike größten Teils fehlen. Das bedeutet, daß dich die Länge von der Unterkante Steuerrohr zum Boden bei einem Fahrrad mit 180mm Federweg um ca. 20% verkürzt bei einem Skibike mit solche einer Federgabel aber um fast 40%. Dies hat extreme Auswirkungen auf den Lenkwinkel. Deshalb verwenden wir nach wie vor unsere Schwingenkonstruktion, weil sie ein sehr großes Extra an Sicherheit anbietet. Was natürlich nun die Frage aufwirft, warum wir unseren Transformer 1.1 Kit anbieten…

Since 2017 we also offer a conversion kit for mountain bikes. Why? Because our friends from Switzerland - Bullskate - have developed the best and asked us if we want to produce it. As simple as that! This raises the question: should I rebuild a mountain bike or buy a Skibike? Well, it's a matter of taste! But one argument should be rebutted: That a conversion of the MTB would be cheaper. Not only because the conversion kit costs up to 50% of the ski bike, but also because you have to invest your bike and a lot of time for it. If you have an old, suitable bike with a suspension fork, this definitely has possibilities.

Besonders eignen sich 26 Zoll Downhill Mountainbikes. Deshalb weil sie entsprechenden Federweg haben und einen flachen Lenkwinkel. Ebenso möglich sind 26 Zoll und 27,5 Zoll Freeride- und Enduro-Mountainbikes. Also generell Mountainbikes mit mindestens 150mm Federweg am Hinterbau, einem Lenkwinkel flacher als 70° und im “Fahrradzustand” eine Tretlagerhöhe (je nach Federweg) von 330-370mm haben. Des Weiteren braucht das Rad eine 20mm oder 15mm Steckachse and der Gabel und eine 12mm Steckachse am Hinterbau. Die 20mm Achsedistanzen eigen sich nur für Downhillgabeln mit Achsebreiten von 110mm und die 15mm Achsdistanzen nur für Gabeln mit 100mm (KEIN BOOSTSTANDARD!) Breite. Für den Hitnerbau sind die gängigen Downhilleinbaubreiten 150 und 157mm verfügbar, sowie 142mm für Enduro- und Freeridebikes jedoch nicht für 148mm (BOOST STANDARD).

ACHTUNG! Unsere Adaptoren haben keine Rückfederung! Sie werden lediglich durch die Achsen geklemmt und weisen dadurch einiges and Reibung auf. Heißt, keine großen Sprünge machen! Denn wenn man abhebt und der Ski bekommt noch einen “Kick” und bleibt so in einer ungünstigen Position stehen, wird man auch so landen.

VOR JEDER FAHRT empfehlen wir ganz dringend die Stoßdämpfer der Temperatur anzupassen. Denn die Temperatur hat gerade beim Skibike sehr großen Einfluss auf das Fahrverhalten. Achte darauf, dass die Stoßdämpfer nicht zu schnell ausfedern und dich dabei “wegschießen” aber auch, dass sie nicht zu langsam arbeiten, da sie sonst bei einer Abfolge an Unebenheiten sich “reinarbeiten”. Heißt, sie haben keine Zeit mehr auszufedern bevor der nächste Schlag kommt. Das endet rasch damit, dass sie gar nicht mehr arbeiten können. Also einfach nach dem das Skibike ein paar Minuten im freien war darauf herumspringen und “fühlen” ob es so ungefähr passt. Die Dämpfer sollten, wenn man mit voller Wucht in das Bike springt in ca einer halben Sekunde ausfedern, aber auch nicht schneller.

Im steilen Gelände und abseits von präparierten Pisten fährt man, indem man auf dem Gerät steht. Genau so wie man es auch auf einem Mountainbike macht. Dadurch hat man mehr Bewegungsfreiheit und kann auch mit dem Körper “arbeiten”. Durch Kurzschwünge bei denen man das Heck wechselweise links/ rechts ausbrechen lässt, kann man so die Geschwindigkeit sehr gut regulieren. Das Skibike 5.2 ist das erste Skibike von uns, dass sich dazu eignet. Die tieferen und breiten Fußrasten, straff auf Gummipuffern gelagerten Ski und der höhere Lenker ermöglichen es das Gerät gut zu führen.

OH JA! Unserer Meinung nach der größte Spaß! Ähnlich wie beim Mototcross-Fahren einfach im Sitzen umlegen und Druck auf die äußere Fußraste. Der Rest geschieht alleine! Allerdings muss man dabei dem Gerät vertrauen, denn es hält auch auf harter Piste und auch bei sehr hohen Geschwindigkeiten. auch wenn man es Punkto Schräglage übertreibt ist unsere Erfahrung, dass nichts passiert, außer das man sich “hinlegt” und ein paar Meter rutscht. Einen “Highsider” also ein Verkanten und über das Gerät abgehen erzeugt man nur wenn man zu lenken beginnt. Im extremen Bereich kann man dann beginnen sich mit der Gewichtverlagerung zu spielen und so mehr Druck auf den Vorder- oder Hinterski zu bekommen um wirklich alles auszureizen.

No problem at all: stay in the track, take the T-bar and hook it into the anchor lift device (see instruction video). But very steep T-bars lifts should not be used because the forces may lift the Skibike upwards at the front. While driving just let your legs grind on the snow and keep the balance, or use the footrests. When you get off, simply release the anchor lift device.

By pressing the boots in the snow like tobogganing . This is a very efficient method for braking. But you should also have the right boots too! Please do not take boots with smooth soles! Best suitable are soft – snowboard boots. The other possibility is to slide/drift the Sledgehammer like breaking with skis. Please take a look at our instruction video. NEW – We also have now the Skibike brake which is operated by hand and you can use it like on a Mountainbike.

We developed this additional brake to better control the speed during carving and to get the Skibike feeling closer to Mountainbiking. Especially when the snow is more icy you can reduce your speed quite fast. While some Skibikers like the pure feeling without a braking system we think it just increases the safety for unforeseen events. Also when the slope is steeper or more icy the brake helps. But be aware that the brake forces are different in every snow conditions.

We have deliberately chosen to develop a full suspension sports equipment, because it makes no sense to keep a piece of sports equipment with suspended saddle in the hand and at the same time to ski, as it is the case for the devices with foot skis . When riding the Sledgehammer Freerider #5 you stand on the footrests and the shocks will be absorbed in a perfect way by the suspension. Of course, who wants to ride with foot skis can do so. They can be ordered in our shop.

Foot skis help to keep the balance – no question! But they have no impact during cornering, as you might think skis normally do. They only serve as a support and thus give the rider safety. The foot skis offered are high quality wood core foot skis.

If you decide to go with your sledgehammer with foot skis , DO NOT mount the pedals. This can lead to injury. The platform pedals are part of the delivery and should then simply NOT be mounted.

We tested the brake now for one year in various places and the lift operators in generally were very positive about the brake. Also one lift operator who has a Skibike just bought one. So we are optimistic that there will not be any issues. Don’t worry about the scratches the brake makes into the slope. Every ski carver makes larger scratches.

The Sledgehammer is delivered preassembled in a box. Only the handlebars and the skis have to be mounted. To assemble the handlebar and the ski the appropriate tool is packed as well. Close the easy quick release – ready! Also enclosed is a detailed installation and operating instructions.

Yes, you can because we sell Skibikes with a very good suspension, super fast ski retention (since the model 5.1) and a very strong frame. Though we strongly recommend not to jump the big park kickers. Please take it easy and start small. We find it best to build you own back country kicker and jump into soft snow. Push your limits slowly and enjoy doing tricks you were ever dreaming off.

Because honesty prevails and we want to have satisfied customers we would like to draw attention to the guidelines for the use of lifts in Austria ( and most of Europe).

A Skibiker without foot skis is , according to the Ministry of Transport a pedestrian, and may also be transported by chair lifts who are allowed to transport pedestrians, which means that they have to have an extra pedestrians exit. Approximately 50% of chair lifts have such exits. Nevertheless, it is up to the attendants to allow but also to restrict using the lift with a Skibike. The Skibike must always be hung only on the outside of the armrest chair, and the closed bar should also block the bike. Avoid the side of the chair where it can collide with a lift pillar. Please keep in mind that you hold a piece of sports equipment in your hands!

Never loose the bike on the chair.! If the Skibike falls from the lift it can cause serious injury to people beneath. If this explanation is not clear to you, please take look at the instruction video or contact us before using the device!

For the US Skibikes are permitted in certain resorts. Please find out at American Skibike Association – http://www.americanskibike.org/ – but also contact them on Facebook. As our community is great, you will get an answer to your enquiries promptly. In the US it is common to use leashes (Anti Drop Devices) when using chair lifts).

For towing and pontoon lifts, the T-bar Regulation prohibits use without foot skis altogether. Although it is technically possible to use flat and medium steep ski lifts, but by law it is prohibited! It has never happened to ourselves that we have been denied the ride. But if it happens, you have to accept the decision of the lift manager. It should also be added that due to the ever-increasing presence of ski bikes, the tolerance is steadily increasing. And if you pay close attention, you will discover that almost every lift has a few skibikes, which are driven by the lift staff without a penny.

The use of cable systems is not a hindrance, but even here the lift attendant has the right to prohibit the ride. Therefore, our experience – and as already mentioned we were never prohibited to the ride – get on the cable car with self- consciousness , coolness and be relaxed. For this you should already know how to do it. Who is afraid of doing something wrong, it is the time to ask the friendly lift attendant to assist you.

Probably there will be no problem to use your Skibike on all your lifts. But according to the regulations of transport, it is finally up to lift operators will.

Der Verein “European Skibike Association bietet weitere Informationen zum Thema Skibiken in Europa an und hält außerdem jährlich ein Treffen ab, bei dem man sich austauschen kann. Siehe dazu www.europeanskibike.com.